حسین اسرافیلی:خلق را تقلیدشان برباد داد

شاید گفتن این جمله از بسیاری چیزها بهتر باشد که برگزاری هر جشنواره ای به بالندگی و رشد شعر کمک میکند. به خصوص در حوزه شعر ، زیرا جوانان هم از نظر مالی کمتر توانایی انتشار کتاب دارند و هم چون ناشناس هستند ناشران آثار آنان را منتشر نمیکنند. خوبی جشنوارهها یز در همین نکته است که موجب شناسایی این هنرمندان جوان میشود، از آنان تقدیر میکند و موجب میشود که به کاری که انجام میدهند دلگرم شوند.
کاری که حوزه هنری میتواند انجام دهد این است که آثار برجسته و قابل تامل را منتشر کند، شاید این بهترین جایزهای باشد که میتوان به این نوقلمان هنرمند اهدا کرد.
با این حال در چنین جشنوارههایی یک نکته آزار دهنده دیده میشود، نکتهای که زنگ خطری برای شعر امروز ماست. من شعر انقلاب را از آنچه امروز در ادب فارسی روی میدهد جدا نمیدانم و معتقدم هر خطری که شعر امروز ما را تهدید کند، گریبانگیر شعر انقلاب نیز شده است.
آنچه من امروز ان را به عنوان آسیبی جدی شعر معاصر ایران را تهدد میکند، دوری جوانان از ادب کلاسیک و حتی معاصر فارسی است. آنچه ما آن را شعر مینامیم باید پیوند خود را با ادب گذشته حفظ کند و ما هرچه بتوانیم این پیوند را بیشتر پدید آوریم تنه این درخت تنومندتر شده و آثار هنرمندان جوان از یک ارجمندی بیشتری خواهد شد.
شاعران برجسته معاصر بخش اعظم موفقیت خود را مدیون همین انس و الفت و با ادب گذشته هستند، بسیار چیزها از ادب گذشته آموختهاند که میتوان ردپای آن را در زبان و فرم و معنای کارهای آنان مشاهده کرد. اما شاعران جوان که کمتر به این موضوع توجه کردهاند متاسفانه باید بدانند که راه به جایی نخواهند برد.
آسیب بعدی شعر امروز، تقلید است، کپی برداری از شعر، امروز دو شکل دارد، گاهی با ظهور مثلا یک شکل نو از غزل، همه شروع به گفتن آثار مشابه میکنند و گاهی که بسیار بدتر هم هست، از شاعران آن سوی آبها تقلید میکنند. شاعرانی که از جغرافیای زندگی گرفته تا فکر و آرمان و عقیده با ما متفاوت هستند. حتی در آن سوی آبها نیز هنردوستان علاقه دارند که از ما آثاری مبتنی بر فرهنگ شرق ببینند، نه اینکه ما آثاری مشابه کارهای خودشان به آنان ارائه دهیم که که البته بسیار ضعیف نیز هستند. در واقع اگر جوانان می میخواهند مقلد آنان باشند بد نیست به این نکته توجه کنند که نه آنان شاعر هویت باخته شرقی را میخواهند و نه مخاطب داخلی میتواند با آثارشان ارتباط درست و عمیقی برقرار کند.
بسیاری از متفکران و شاعران جهان از گوته تا آندره ژید، علاقه خود را به زبان و ادب فارسی نشان دادهاند، این نشان میدهد نیازی نیست ما با وجود این منبع غنی که در اختیار داریم از دیگران تقلید کنیم، بهتر است ببینیم گه شاعران دیروز و امروز خودمان چه کردهاند، زیرا هر چیز تازهای که بخواهیم در ادب گذشته ما و به خصوص در زبان شاعران بزرگی مانند "نظامی" وجود دارد. متاسفانه ما چون از آنچه که خود داریم و مایه شگفتی دیگران است بی خبریم، فکر می کنیم که چیزی نداریم، از دیگران تقلید میکنیم، دیگرانی که تقلید ما از خودشان را دوست ندارنند و البته این نکته مهم و حیاتی را نیز نمی دانیم که: خلق را تقلیدشان بر باد داد.
یادداشت روز
وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است
برای برپایی کیفیتر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمیدهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانهای مرکزی بهصورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دورههای مختلف جشنواره بهطور فعالتری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاههای توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان میشود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.
بسیاری از از آثار راهیافته به چنین جشنوارههایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آنها به جشنوارههای مختلف راه یافتهاند، درحالی که میتوان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاستگذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنوارهها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار میکند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیقتر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.
تناسب آثار با ماموریتهای محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاکها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاستها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیباییشناسی ارزیابی و داوری میشوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و بهواسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استانها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.
کشف استعدادهای جوان و هدایت آنها مهمترین رسالت جشنوارههای هنری است. اگر برپایی این جشنوارهها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر بهمنزله یک کار نمایشی است، اما اگر بهصورت کیفیتر و دائمیتر باشد، میتوان استعدادهای زیادی را در تمام حوزههای مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.
تولیدات مراکز استان
- راه یابی 50 اثر تجسمی از قزوین به چهارمین جشنواره آثار و تولیدات
- حضور فعال هنرمندان رشته خوشنویسی حوزه هنری استان اصفهان در جشنواره تولیدات
- حضور دو نقاش مشهدی در جشنواره تولیدات استاني
- راهیابی آثار هنرمندان خوشنویس حوزه هنری خراسان رضوی به جشنواره تولیدات
- حضور 55 اثر از آثار هنرمندان حوزه هنری خراسان رضوی در بخش تجسمی جشنواره تولیدات
مصاحبه و گفتگو
- تولیدات دفاتر ادبیات پایداری منبع الهامی برای آفرینشهای هنری در رشتههای دیگر
- همّ و غمّ حوزههنری رونقبخشیدن به تولید است
- ادبیات پایداری، تاریخ پیش روی ما را تغذیه میکند
- آثار تولید شده در جشنواره تولیدات منطبق با سیاستهای حوزه هنری باشد
- ارزیابی و انتقاد از آثار باعث رشد و تولید بهتر آن خواهد شد